Algehele ondersteuning welzijn patiënten.

Regelmatig worden producten voor persoonlijke verzorging, iets extra’s voor bij de maaltijd of puzzels voor ontspanning voor de patiënten aangeschaft om zodoende hun omstandigheden een beetje te veraangenamen.

Dr Alexander (hoofd afdeling mannen)

Dr. Lludmyla (hoofd afdeling vrouwen)

Viktor Z (coördineert ter plaatse)

1 januari 2009

Dit betreft een doorlopend project

Doel is om een bedrag van circa 100 euro per maand aan dit project te besteden

Uit de algemene giften wordt jaarlijks een bedrag aan dit doel toegekend

Naam

Beschrijving

Foto’s

Nog meer Koeien

Op 19 december jl. werden tijdens een feestelijke ceremonie 6 koeien afgeleverd door de Pakistaanse Mission Society (PMS) bij gezinnen in Charsadda. Ook de eerste lichting kalveren, grootgebracht bij de eigen boerderij van PMS, zijn afgeleverd bij dankbare, nieuwe eigenaren.

Het totaal aantal (volwassen) koeien dat nu is betaald is nu 24 en dat is een geweldig succes ! Toen we begonnen met het project in mei/juni 2012 was de hoop en verwachting dat we binnen twee jaar 20 koeien konden betalen, dat zijn er dus ruim binnen de twee jaar al 24. De kalveren niet meegerekend.

december 2013

juli 2013

Meer Koeien

De verleden jaar mei gestarte actie om koeien te schenken aan families in het noorden van Pakistan, die door de aardverschuivingen en overstromingen, al hun vee en bezittingen zijn kwijtgeraakt, is een groot succes. De Pakistaanse Christelijke hulporganisatie PMS heeft inmiddels een stuk land aangekocht met enkele stallen waar de koeien, vóór zij naar de gezinnen gaan, door een veearts worden gecontroleerd en ingeënt. Eventueel kunnen ze hier ook aansterken als ze door de lange afstanden, die vaak naar de afgelegen dorpen afgelegd moeten worden, wat verzwakt zijn.

Ook worden de nog niet drachtige koeien hier bevrucht en komen dus als drachtige koeien bij de families aan. Deze families zijn door de Dorpscomité’s en mensen van PMS uitgezocht op geschiktheid om in het programma te worden opgenomen. Gekeken wordt naar de meest hulpbehoevende gezinnen zoals één-ouder gezinnen, gezinnen met gehandicapte kinderen en alleenstaande ouderen. Deze families mogen geen familie zijn van leden van het Dorpscomité om bevoordeling te voorkomen. De Dorpscomité’s houden ook toezicht op het naleven van de afspraken van het doorgeven van kalveren aan andere families en het terugbetalen van de helft van de aanschafprijs ten behoeve van de aankoop van nieuwe koeien.

Local Care heeft een plan ingediend bij de Nederlandse Ambassade om de boerderij verder te kunnen uitbreiden zodat er in de nabije toekomst een uitgebreid programma voor nog veel meer gezinnen kan worden opgezet. We wachten nog in spanning op antwoord.

De eerste drie Local Care-koeien in Pakistan afgeleverd

Deze maand ontvingen we het rapport en de foto’s van de aflevering van de eerste drie Local Care-koeien door PMS in Charsadda – Pakistan. Prachtig om te zien hoe het hele dorp, bij de families die de koe krijgen, betrokken is. De dorpsraad (VDC-Village Development Committee) beslist over welk gezin de koe krijgt. Leden van de VDC en hun familie mogen geen belanghebbenden zijn, zodat er eerlijk beslist wordt. Ook moeten de nieuwe eigenaren een contract tekenen waarin ze beloven het geld van de aanschaf van de koe terug te betalen. PMS zorgt er via sponsors voor dat het geld voor de aanschaf beschikbaar komt en dat de koop en verkoop, vervoer en vaccinaties betaald worden. Ook de overdracht van de kalveren die hopelijk geboren gaan worden wordt door de VDC geregeld en zij beslissen waar het het meest nodig is.

maand JJJJ

mei 2012

Koeien voor Pakistan – Loei-Goed!

Tijdens het bezoek van Dirk Jan en Marianne aan Pakistan in november 2011 zagen zij dat heel veel Pakistaanse families op het platteland hun huis, land en vee kwijtgeraakt waren door de overstromingen en aardverschuivingen van 2010 en 2011.

De Pakistaanse christelijke hulporganisatie PMS heeft daar fantastisch werk verricht door voor ruim honderd families een stenen huisje te bouwen zodat er geen angst meer hoeft te zijn voor het opnieuw wegspoelen van hun huis. Maar er moet ook gegeten worden en daarom besloot Local Care om PMS voor te stellen om met koeienprojecten te gaan beginnen.

Beschrijving

maand JJJJ