Maxim

In mei 2019 ontmoeten we Maxim wanneer we samen met zijn pleegmoeder Orysia bij hem op bezoek gaan in het kinderziekenhuis in Rivne.

Maxim is 14 jaar en heeft AIH (auto immuun hepatitis type 1), een leverafwijking vanaf zijn geboorte, waarschijnlijk veroorzaakt door overmatig drankgebruik van zijn biologische (inmiddels overleden) moeder.

In Oekraïne zijn medicijnen niet verzekerd en die moet je dus zelf aanschaffen. Maxim moet twee keer per jaar een week worden opgenomen in het ziekenhuis in Kiev en vier keer per jaar in het kinderziekenhuis in Rivne. Hij  krijgt daar extra medicatie via het infuus toegediend. De kosten daarvan bedragen circa 50 euro per dag. Daarnaast slikt Maxim dagelijks medicijnen (o.a. prednison en azathioprine ) die circa 100 euro per maand kosten.

De vergoeding die een pleeggezin krijgt voor een pleegkind bedraagt ongeveer 100 euro per maand. Daar moeten alle kosten (huisvesting, eten, kleding etc. ) van worden betaald. Dat een pleegkind met medische problemen soms meerdere keren vanwege economische redenen weer vanuit een pleeggezin moet vertrekken is in Oekraïne realiteit.

Gelukkig heeft Maxim bij Orysia en Igor nu een vertrouwde plek gekregen, maar ook voor hen zijn de kosten van de medicijnen niet zelf te dragen. Daarom ondersteunen wij Maxim en indirect de pleegfamilie van Orisya en Igor. Doet u mee? Giften onder vermelding van “Maxim” worden uitsluitend aan dit doel besteed. Onze bankgegevens vindt u hier

Hieronder vindt u een chronologisch verslag van de ontwikkelingen.

Geld voor de medicijnen
september 2019

Het eerste geld voor de medicijnen van Maxim is aan Orysia overhandigd.

Zij en Maxim zijn er erg blij mee!

Dankzij onze steun voelt de familie zich gesteund in de zorgen om Maxim. Dat de kosten voor de medicijnen nu door Local Care worden gedragen helpt de familie enorm.

Eerste Facebook geld ontvangen
augustus 2019

De eerste individuele facebookactie ten behoeve van Local Care heeft (inclusief de rechtstreeks ontvangen bedragen) 220 euro opgebracht. Mooie opbrengst die in dit geval ten goede komt aan de medicijnen voor Maxim.

Facebook actie gestart
juli 2019

Sinds kort is Local Care bij Facebook goedgekeurd als goed doel. Nu kunnen Facebook gebruikers een eigen actie voor Local Care aanmaken.

We starten met de actie voor Maxim, want voor de medicijnen van Maxim is 200 euro per maand nodig.

Maxim is weer thuis
juni 2019

Maxim is weer thuis!

Maxim is gelukkig weer thuis, weer opgepept door de behandeling in Rivne.

We  krijgen van Orysia deze mooie foto uit de achtertuin. We hebben haar laten weten dat Local Care Maxim wil steunen en een actie gaat opzetten. Wij willen graag garant staan voor de medische kosten. Dat is belangrijk voor Maxim, maar ook voor Orysia en Igor. En omdat Orysia en Igor zoveel voor ons betekenen in het project Dim Dirk Jana verdienen zij onze steun dubbel en dwars!

Orysia is blij en dankbaar voor onze hulp!

Bezoek aan Maxim
18 mei 2019

Vandaag bezoeken we Maxim in het kinderziekenhuis. Dagelijks gaat Orysia (zijn pleegmoeder en samen met haar man Igor onze steun en toeverlaat in het project Dim Dirk Jana) naar Rivne om hem te bezoeken en de benodigde medicijnen aan te schaffen. Opname in het ziekenhuis wordt door de overheid betaald, maar wanneer je medicijnen of speciale onderzoeken nodig hebt, dan moet je die zelf betalen

Maxim heeft AIH, (auto immuun hepatitis type 1) en als gevolg daarvan leverfibrose.  Hij heeft de aandoening sinds zijn geboorte, waarschijnlijk vanwege zijn drankverslaafde (inmiddels overleden) moeder. We treffen Maxim op bed op een kamer met een andere patiënt en inmiddels vriend Bokdam.

Maxime is in verschillende pleeggezinnen opgevangen geweest, maar hij heeft steeds weer – vanwege de hoge medische kosten – moeten vertrekken. Het is schokkend om te realiseren dat puur vanwege economische redenen een weeskind met medische problemen in Oekraïne moeilijk een stabiele thuissituatie kan vinden. De medische kosten zijn simpelweg te hoog.

Inmiddels is Maxim welkom bij Orysia en Igor in het gezin waar inmiddels al 22 pleeg- en weeskinderen zijn opgevangen.  We horen van Viktor dat de medicijnen voor Maxim erg duur zijn (vaak duurder dan in het westen) en dat het ook voor Orysia en Igor een grote financiële belasting is. Alleen al voor medicijnen betalen zij ongeveer twee keer zoveel dan de bijdrage die voor de opvang wordt verkregen. Omdat er in het gezin meerdere pleegkinderen zijn, kan er wel wat worden geschoven, maar de keuze voor de medicijnen gaat altijd weer ten koste van iets anders.

Wij vinden het van belang dat de zorg voor Maxim niet alleen op de schouders van Orysia en Igor terecht komt en besluiten al snel dat wij hen hier mee moeten helpen. We weten nog niet exact hoe we het gaan doen maar weten wel dat onze hulp aan Maxim ook indirect hulp en steun is aan Orysia en Igor. Zij zijn voor ons in het project Dim Dirk Jana van groot belang. Op deze manier hopen wij ook voor hen persoonlijk steun te kunnen zijn.