Dim Dirk Jana

Dim imeni Dirk Jana  “huis vernoemd naar Dirk Jan”

Tijdens de ontmoeting in Taizé bleek het de droom van Dirk Jan en Pastor Viktor dat er in de buurt van Rivne een vorm van zorgboerderij zou ontstaan. Het werd de wens van Dirk Jan dat deze droom na zijn overlijden zou worden gerealiseerd. Dit was voor Local Care de aanleiding om met het project van start te gaan. Samen met de in Oekraïne gevestigde stichting “Hope” willen we dit project vorm gaan geven.
De ontwikkelingen gaan op dit moment erg snel, we hebben er vertrouwen in dat de realisatie van inmiddels ook onze droom, haalbaar is.
Hieronder vindt u een chronologisch verslag van de ontwikkelingen.

Aan de slag
18 februari 2019

Het enthousiasme in Oekraïne is groot, afgelopen zaterdag hebben Pastor Viktor, Orisa en de kinderen met veel plezier een start gemaakt met het opruimen van het terrein en het schoonmaken van de gebouwen.

Komende week wordt gewerkt aan een plan voor de toekomst en een schatting welke investeringen nodig zijn voor de wederopbouw van het complex.

Naast het plezier van de praktische opbouw resteert ook nog de ambtelijke afhandeling van de aankoop en de registratie voor de nutsvoorzieningen. Veel papierwerk en bureaucratie. We zijn erg blij dat Viktor en Orisa met al hun enthousiasme ook deze zaken goed afwikkelen.

Het is gelukt!
4 februari 2019

Vanmiddag was de veiling. Er waren nog 2 andere geïnteresseerden voor de aankoop van de gebouwen. Onze contactpersonen in Oekraïne volgden gespannen de biedingen en hielden ons via Whatsapp op de hoogte. Een groot deel van het bestuur van Local Care was hier ook bij elkaar om samen het een en ander live te volgen. De vreugde was groot toen uit Oekraïne het verlossende bericht kwam dat de aankoop was gelukt. Ruim onder het budget dat we ervoor beschikbaar hadden gesteld.   Dim Dirk Jana bestaat!

Het wordt spannend
12 januari 2019

De datum van de veiling is bekend! 4 februari wordt duidelijk of het stichting Hope lukt om via een veiling de grond en gebouwen aan te kopen.

Pastor Viktor is druk bezig om zich voor de veiling te registreren en laat zich ter plaatse adviseren hoe de stichting de meeste kans maakt om op de veiling aan te kopen tegen de gunstigste prijs.

Pastor Viktor gaat voortvarend aan de slag
18 november 2018

Er wordt overlegd over de aankoop van de grond

Bericht van Pastor Viktor: De eerste stappen voor het oprichten van een foundation zijn gezet, volgende week is dit een feit. Ook is er al contact met de gemeente voor de onderhandelingen over de aankoop van de gebouwen. De stichting in Oekraïne krijgt de naam “Hope”

Het tekenen van de stichtingsakte

Het wordt: Dim Imeni Dirk Jana
11 november 2018

Pastor Viktor heeft een verzoek. Hij stelt voor dat – mocht de aankoop lukken – deze locatie de naam: Dim imeni Dirk Jana (huis vernoemd naar Dirk Jan) mag dragen. Verkort wordt het Dim Dirk Jana. We zijn het direct eens met dit voorstel.

10 jarig jubileum Local Care
10 november 2018

Tijdens het 10-jarig jubileum van Local Care is aandacht gevraagd voor het zorgboerderij-project.

Er is door donateurs en bezoekers van het jubileumconcert gul gegeven.
In een presentatie werd het project als volgt gepresenteerd:

Pastor Viktor komt aan in Nederland
9 november 2018

Pastor Viktor komt voor het jubileum van Local Care aan in Nederland. Tijdens de gezamenlijke maaltijd brengt Pastor Viktor mooi nieuws:  Er is een stukje land beschikbaar met aangrenzend gebouwen. Dat gehele complex zou aangekocht kunnen worden. Wat deze locatie bijzonder maakt is dat er ook lokaal draagvlak voor dit plan is. Omdat er al een mooi bedrag voor dit project in kas is, kunnen we Pastor Viktor groen licht geven om hiermee door te gaan.

februari 2018

Ondanks het grote gemis na het overlijden van Dirk Jan is er ook mooi nieuws te melden. Aan de oproep van Dirk Jan om het Project Zorgboerderij mogelijk te kunnen maken is op geweldige manier gehoor gegeven.

We hebben via de collecten in Bodegraven en Mijdrecht en andere spontane giften inmiddels ruim €.23.000 mogen ontvangen.